Felgi – naprawdę istotny element off-roadowych aut

Wielu kierowców zaczynających swoją przygodę z off roadem ignoruje to, jak ważne są felgi w terenówkach. To błędne założenie – są elementem, który stanowią bezpośredni łącznik między mającą kontakt z podłożem oponą, a piastą koła. Felga bierze udział bezpośrednio w procesie hamowania, pracy zawieszenia czy układu kierowniczego. Dlatego warto poświęcić jej wyborowi więcej uwagi.

Wybór surowca

Wybór surowca, z którego jest wykonana felga, to tak naprawdę tylko wierzchołek góry lodowej. Najczęstszym wyborem dla terenowych pojazdów są stalowe lub aluminiowe felgi, choć zdarza się praktyka stosowania magnezowych felg. Środowisko off-roadowe jest w tej kwestii podzielone. Najczęściej stosowana jest felga stalowa, ze względu na jej najlepsze przystosowanie do naprawy w trasie. W razie odkształcenia można roboczo dokonać naprawy za pomocą młotka. W przypadku alufelgi jest to zazwyczaj pęknięcie, które wymaga już interwencji specjalistycznego zakładu. Kolejną zaletą stalowej felgi jest możliwość zainstalowania dętki wewnątrz opony, co jest dużym uproszczeniem dla kierowcy w przypadku złapania gumy.

Z drugiej strony, część profesjonalistów uważa, że aluminiowe felgi to jedyny sensowny wybór. Na kontrargument o trudnościach związanych z naprawą w terenie, można usłyszeć odpowiedź, że problem nie istnieje, ponieważ się nie psują. Alufelgi najrzadziej stosowane są w off-roadzie przeprawowym, ale w rajdach cross-country są już częstszym wyborem. Dzieje się tak ze względu na ich szczególne właściwości – felgi aluminiowe zazwyczaj są znacznie lżejsze od stalowych, dzięki czemu wirująca masa koła jest znacznie mniejsza – a mniejsza masa nieresorowana to większa prędkość auta.

Zawodowcy startujący w zawodach typu Baja używają najczęściej znacznie droższych felg – magnezowych lub ceramicznych. Ruszając w tego typu rajd, kierowcy nie przejmują się trudnościami z utrudnioną naprawą – mają w zanadrzu nawet kilkadziesiąt kół zapasowych, więc liczą się przede wszystkim jak najlepsze właściwości jezdne. Niestety, tego typu sprzęt to nawet 5 tysięcy euro za sztukę.

Konstrukcja ma znaczenie

Najważniejsze elementy felgi to tarcza i obręcz – stalówki mają zespawane oba elementy, a alufelgi stanowią całość. Najważniejszymi dla kierowcy parametrami są szerokość obręczy i średnica tarczy. Podczas tuningu należy zwrócić uwagę na to, jakie rozmiary zaleca producent pojazdu. Jeżeli mają zostać zamontowane większe rozmiary felg, konieczna jest przebudowa zawieszenia w tym celu.

Wartość osadzenia felgi to odległość mierzona między osią obręczy a jej płaszczyzną przylegania do piasty – ET. Im wartość jest mniejsza, tym felga jest bardziej osadzona (tym większy jest rozstaw kół). Jest to szczególnie istotny parametr w momencie, kiedy do auta mają zostać założone większe koła, niż zaleca producent. Wysokość rantu to część, która odpowiada za utrzymanie opony na feldze (wyższy rant, to lepsze trzymanie opony). Ostatnim istotnym wyznacznikiem dla kupującego jest cena – stalowe felgi można dostać od około 200 złotych, a alufelgi zaczynają się od około 500 złotych.